Deze website is nu net pas opgezet, dus helaas heb ik zolang moeten wachten tot ik kon reageren op de gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld in de wereld van de melkdistributie. Een bepaald merk heeft daar namelijk de houdbaarheidsdatum verbeterd!
Jawel, de houdbaarheidsdatum. Verbeterd. Verbeterde houdbaarheidsdatum. Daar maakt het merk reclame mee en het staat prominent op de verpakkingen in de schappen.
Volgens de website, waar ze dit product uitgebreid toelichten, gaat het echter helemaal niet om de datum. Daar zegt men dat de melk zelf verbeterd is door een speciaal zuiveringsproces. Ze hebben het op de markt gebracht omdat mensen steeds minder boodschappen willen doen en dus voor een hele week melk willen kunnen kopen. Dan moet die melk dus ook langer houdbaar zijn.
Nu kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat we hier op een amusante manier worden genept en bedrogen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het inderdaad alleen de houdbaarheidsdatum is die is verbeterd, precies zoals het op de pakken staat. Andere melk is toch ook nog prima drinkbaar even na de houdbaarheidsdatum, mits je hem goed gekoeld bewaart natuurlijk. Er staat niet voor niets ‘Tenminste houdbaar tot’.
En nu hebben ze die houdbaarheidsdatum beter aan laten sluiten bij die goede koelkasten die hier in elk huishouden staan. Ze hebben hem verbeterd, zodat de consument die melk ook nog wil drinken als hij al wat ouder is maar nog prima in orde. Want we proeven of ruiken niet meer van of aan de melk voor we hem drinken of weggooien. Nee, we kijken naar de houdbaarheidsdatum. Dat is het houvast waar we op vertrouwen.
Het bewuste melkmerk heeft een kans gezien om zichzelf in de kijker te zetten. Ze houden ons voor de gek. We zijn dan ook het perfecte slachtoffer. We verdienen het om voor het lapje gehouden te worden.