Waarom wij Nederlanders vasthouden aan Zwarte Piet

Zwarte Piet Nog niet zo heel lang geleden speelde ik zelf voor Zwarte Piet. Daar heb ik een waar feestje van gemaakt. Ik hing de pias uit, ik heb gezwaaid en gelachen. Het was heerlijk om met die kinderen te ravotten, op hun gezichten een mengsel van ontzag en verwachting te zien, angst en vreugde, precies zoals ik ook zelf ooit Zwarte Piet beleefde. Zonder opscheppen mag ik zeggen dat mijn incarnatie van de knecht van Sinterklaas een groot succes was, die bij de kinderen de show stal. Ik heb ervan genoten.

Dat was allemaal nog voordat het mooie kinderfeest verpest werd door de Zwarte Pieten-discussie die tegenwoordig woedt. Daarin wordt ons met klem verteld dat we Zwarte Piet moeten loslaten, omdat de huidige vorm racistisch zou zijn. Zwarte Piet moet van kleur en vorm veranderen of zelfs helemaal verdwijnen. Terwijl de meeste Nederlanders niets willen weten van verandering. We houden stevig vast aan het gebruik, dat we al ons hele leven kennen en waarvan we zielsveel houden, in de vorm waarin we het ooit zelf als kind hebben leren kennen.

Dat vasthouden doen we op allerlei manieren. Natuurlijk heb je de schreeuwers die de commentaren op internet volschrijven. “Als je zwarte Piet niet leuk vindt, dan ga je toch terug naar je eigen land!”, zeggen ze, meestal gelardeerd met de nodige spel- en stijlfouten. Dat zijn ongeveer dezelfde mensen die kinderombudsvrouwen bedreigen als die kritische geluiden laten horen. Wij schamen ons daarvoor en we willen er niets mee te maken hebben. Anderen brengen donkere mensen zelf in stelling: “De meeste zwarte mensen die ik ken hebben helemaal geen moeite met Zwarte Piet,” zo wordt er met enige regelmaat beweerd. Verder willen de voorstanders van Zwarte Piet de historische kaart nog wel eens trekken. Dan zeggen ze bijvoorbeeld dat de oorsprong van zwarte Piet veel verder terug ligt dan de slavernij en dat die dus ook geen racistisch stereotype kan uitdragen.

Maar veruit het meest gehoorde argument is er een van ontkenning. Zwarte Piet is helemaal niet racistisch. Sinterklaas is gewoon een kinderfeest en kinderen zien nog geen kleur. Die vinden deze tijd gewoon geweldig, zoals ieder van ons de sinterklaastijd in zijn of haar jeugd geweldig heeft gevonden, compleet met Zwarte Piet. Daar hebben we nooit enig racisme bij gevoeld. Al die protesten zijn onzin. Piet moet gewoon blijven zoals hij is, zwart. Gewoon.

Maar ondanks al die ontkenningen zitten we wel in een vreemde en ongemakkelijke positie. Er wordt ons verteld dat Zwarte Piet gelijk staat aan racisme. Daarmee wordt niet alleen ons geliefde feest besmeurd, maar doordat wij ons met Zwarte Piet verbonden voelen, worden wij Nederlanders ook nog eens afgeschilderd als racisten. Terwijl we zeker niet racistischer zijn dan welk ander volk dan ook. Dat alles maakt ons boos. En boos zetten we de hakken in het zand.

Boos, met de hakken in het zand, kunnen we niet meer objectief kijken naar Zwarte Piet. Als we hem even los zouden zien van het feest en onze herinneringen, dan herkenden we direct het 19e eeuwse stereotype van de aangeklede neger, met grote rode lippen, kroeshaar en exotisch grote oorbellen, kinderlijk, grappig en dom, die vliegensvlug als een aap het dak op klimt en die goedlachs, dansend en springend zijn grollen uithaalt. Hoe graag we ook willen, we kunnen er niet omheen: Zwarte Piet, zoals wij die kennen en die we aanzien voor waardevol erfgoed, is in feite een overblijfsel van een kolonialistische en racistische eeuw. En daarom is het niet meer dan normaal dat steeds meer zwarte Nederlanders daar aanstoot aan nemen en zich gekwetst voelen. Iedereen die een beetje moeite doet om zijn kindergevoelens los te laten en zich in te leven, ziet het: Zwarte Piet moet verdwijnen of van vorm veranderen.

Maar zo gemakkelijk is dat blijkbaar niet in te zien of te accepteren. Bij elk voxpop-item van het journaal over dit onderwerp kunnen we weer zien hoe we de gevoelens van onze medelanders bijna achteloos opzij zetten. Terwijl de meesten van ons over het algemeen toch heel meelevend zijn en graag bereid te helpen als iemand zich gekwetst voelt. Dan vraag je je toch af: wat is er met de knecht van Sinterklaas dat hij het slechtste in Nederlanders naar boven haalt? Hoe komt het dat Nederlanders zo’n ongelooflijk grote blinde vlek hebben als het gaat om het racistisch kolonialistische karakter van Zwarte Piet?

Ik heb mijn hersens gepijnigd en mijn tanden stukgebeten op die vraag. Toen ik zelf eenmaal doorhad hoe stereotype Zwarte Piet eigenlijk was, kon ik het met geen mogelijkheid meer ontkennen. Ik schaamde me en ik probeerde mijn vrienden te overreden. Ik kon er met mijn verstand niet bij dat mensen waarvan ik wist dat ze weldenkend zijn, bleven vasthouden aan zijn huidige zwarte vorm. Ik begreep dat niet.

Uiteindelijk viel het kwartje door een kleine zin in het betoog van een vriendin van me. Zij noemde Zwarte Piet ‘haar grote zwarte held’. En hoe meer ik daar over nadacht hoe duidelijker het voor me werd. Want ook ik maak het sinterklaasfeest al mee vanaf de tijd dat ik nog maar een klein hummeltje was. Zwarte Piet speelde daarin een grote rol. Voor mij was het een magische persoon die kon verschijnen en verdwijnen, wanneer en waar hij maar wilde. Hij zag mij zonder dat ik hem kon zien. Zelfs het huis werd magisch door zijn aanwezigheid, hij kon pepernoten uit het plafond laten komen, dat heb ik zelf gezien! En hij was niet zwart omdat hij een neger was, want daarvan had ik nog geen benul. Zijn zwartheid had meer te maken met de schoorstenen waar hij doorheen kroop. Bovendien gaf die zwartheid hem, naast zijn vrolijkheid en goedgeefsheid, een duister kantje. Dat maakte hem pas echt iemand om rekening mee te houden, naast die wat saaie Sinterklaas. Mijn vriendin had inderdaad gelijk. Zwarte Piet was niets minder dan een held!

Ik vermoed dat veel Nederlanders het net zo voelen. We houden van Zwarte Piet, hoe kan dat racistisch zijn? Precies dat is onze blinde vlek. We zien Zwarte Piet helemaal niet als een kleurling. Zwarte Piet is voor ons in feite helemaal geen mens. Hij is een mythische figuur uit onze kindertijd, die uiterlijk misschien wat overeenkomsten vertoont met zwarte mensen, maar die toch uit heel ander hout gesneden is. Hij heeft meer weg van elven, weerwolven en kabouters, alleen in tegenstelling tot die wezens is Zwarte Piet hier in Nederland werkelijk voelbaar en bestaat hij dus ook echt. En dat gevoel voor hem is in onze vroegste jeugd ontstaan, waardoor het vreselijk sterk is. Het blokkeert totaal onze blik op hoe Zwarte Piet overkomt in de moderne maatschappij, die veel kleurrijker is dan in de jaren waarin wij zijn opgegroeid.

En zo zijn er twee tegenovergestelde krachten die aan ons trekken. Aan de ene kant staat het voldongen feit dat zwarte mensen een integraal onderdeel uitmaken van onze samenleving. Ze hebben intussen hun plek opgeëist in de maatschappij waarin ze zijn opgegroeid, en vanzelfsprekend hebben ze daartoe het volste recht. Dus moet er rekening worden gehouden met hun gevoelens. Hun bezwaren kunnen niet meer achteloos opzij worden geschoven. Hoe wij zelf ook over Zwarte Piet denken, als zij ons vertellen dat ze door hem op onaangename wijze worden herinnerd aan een tijd waarin ze als minderwaardig werden beschouwd en dat ze merken dat het terloops racisme in sinterklaastijd toeneemt door Zwarte Piet, waardoor ze zich onprettig voelen, waardoor ze minder uitgaan, opletten wat ze aantrekken, welke oorbellen ze in doen, hoe ze zich gedragen, dan moeten we dat serieus nemen en er iets tegen doen. Ik vertrouw er dan ook op dat we daar ook daadwerkelijk voor gaan zorgen en dat deze kracht er dus onherroepelijk voor gaat zorgen dat Zwarte Piet binnen afzienbare tijd zal verdwijnen.

Aan de andere kant staan die mooie herinneringen uit onze jeugd, waar we niets kwaads in zien en die ook daadwerkelijk niets racistisch in zich bergen. Het schijnt ons toe dat we die moeten verloochenen, afzweren, verbannen als we toegeven aan de mensen die roepen dat Zwarte Piet racisme is. Maar daar zijn ze te mooi en te prettig voor. Daar kunnen we niet aan. Onmogelijk. Mijn vriendin wilde niet dat haar grote zwarte held vergeten werd. En dat wil eigenlijk helemaal niemand, ikzelf al evenmin. Die mythische figuur uit mijn jeugd waar ik zo tegenop keek, waar ik ontzag voor had en op een prettige manier bang voor was maar waar ik ook vrolijk van werd, die wil ik helemaal niet verloochenen. Ik zal nooit zeggen dat ik toen fout zat omdat er tegenwoordig de smaak van racisme aan kleeft. Die held houd ik in ere en ik vergeet hem nooit.

Gelukkig hoeft dat ook helemaal niet. Onze herinneringen zijn van ons. Die blijven wat ze zijn, hoe de tijden ook veranderen. Dus zijn we helemaal geen racisten als we van Zwarte Piet blijven houden en niemand hoeft ons zo te noemen. Alleen moeten we ons wel realiseren dat er belangrijker zaken bestaan dan Zwarte Piet. Het is bijvoorbeeld oneindig veel meer waard dat zwarte mensen zich in ons midden gewaardeerd en prettig voelen dan dat wij ons in november zwart kunnen schminken. Een simpele aanpassing van Piet zorgt ervoor dat zij in deze feesttijd niet steeds weer op allerlei terloopse en minder terloopse manieren racistisch worden benaderd. En die aanpassing maken we gewoon, omdat we mensen willen zijn die rekening houden met anderen.

Als u dat niet wilt, of als u dat onverschillig laat, dan moet u maar eens goed bij uzelf te rade gaan of u niet toch een racist bent. Misschien past u dan zelf wel niet meer in onze veranderde maatschappij.

Dit bericht werd geplaatst in Spreuken en sproken van alledag en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Waarom wij Nederlanders vasthouden aan Zwarte Piet

  1. Marijke vanIperen zegt:

    Gewekdig artikel. Slaat de spijker op zijn kop

  2. Bart Devries zegt:

    Als jij dus verklaard dat jij zwarte piet speelde omdat je racistisch was. Dan IS het gewoon zo. En dan ben je ook gewoon erg fout. Daarmee heb je nog niet een argument om anderen die Zwarte piet spelen als Moorse sidekick van de sint te beschuldigen. (Moor = dus niet “slaaf” maar “slavenhaler uit arabisch gebied”)

  3. Ja goede argumenten, alleen in de laatste 2 alinea’s kom je toch tot een andere conclusie dan die ik zou trekken. “Dus zwarte piet is geen racisme” zou mijn conclusie zijn geweest. Daarentegen kom jij met je eigen waarde-oordeel: gevoel van anderen is WAARDEVOLLER dan traditie (wat helemaal nergens onderbouwd is in de rest van je stuk). En u eindigt door te stellen dat de veranderende maatschappij de norm is (en iedereen verkettert die een andere mening heeft (vies stukje framing noem ik dat)). Maar wat is de waarde van traditie als verandering de norm is? Is het niet taak van ons om onze identiteit te koesteren? Zijn het niet juist de anti-pieten die niet goed functioneren in een multiculturele samenleving omdat ze geen moeite doen om zich te verdiepen in de traditie van een ander en hun eigen (foutieve) interpretatie van een traditie belangrijker vinden dan de cultuur van een ander? Als u zelf aangeeft dat anti-pieten een verkeerd beeld hebben gevormd, zou toegeven aan hun denkwijze dan niet juist fout zijn en de essentie van multi-cultureel bezoedelen? Moeten we niet de anti-piet informeren en streven naar respect voor elkaars identiteit?

    • austinp76 zegt:

      Als het een statische traditie was geweest, dan was zwarte piet niet eens uitgevonden. Dus wat is dan de waarde als verandering de norm is? Geen zou ik zeggen. Het is een illusie om te denken dat een traditie vast staat. Deze gaat altijd met haar tijd mee en laat zwarte piet nou net uitgevonden zijn in een koloniale tijd. Lijkt mij toch veelzeggend over de tot stand koming van zwarte piet.

      • isgoed zegt:

        Snelwegen zijn uitgevonden tijdens de tijd van ubermenschen untermenschen. Je argument raakt kant nog wal. Tradities komen en gaan inderdaad, maar het is aan de mensen die de traditie aanhangen om deze vorm te geven. Niet door buitenstaanders (die verkeerd geïnformeerd zijn). Ik ga geen filmpjes kijken met links. Ik kan 1000 links geven waarop mensen van alle hoeken en lagen van de samenleving geen enkel probleem hebben met zwarte piet. Ik ga niet op dit niveau discussies voeren.

      • isgoed zegt:

        En ik zie de titel van het filmpje: “Zwarte piet was vroeger wit”. Des te meer reden om het racisme argument te ontkrachten.

  4. isgoed zegt:

    Ja goede argumenten, alleen in de laatste 2 alinea’s kom je toch tot een andere conclusie dan die ik zou trekken. “Dus zwarte piet is geen racisme” zou mijn conclusie zijn geweest. Daarentegen kom jij met je eigen waarde-oordeel: gevoel van anderen is WAARDEVOLLER dan traditie (wat helemaal nergens onderbouwd is in de rest van je stuk). En u eindigt door te stellen dat de veranderende maatschappij de norm is (en iedereen verkettert die een andere mening heeft (vies stukje framing noem ik dat)). Maar wat is de waarde van traditie als verandering de norm is? Is het niet taak van ons om onze identiteit te koesteren? Zijn het niet juist de anti-pieten die niet goed functioneren in een multiculturele samenleving omdat ze geen moeite doen om zich te verdiepen in de traditie van een ander en hun eigen (foutieve) interpretatie van een traditie belangrijker vinden dan de cultuur van een ander? Als u zelf aangeeft dat anti-pieten een verkeerd beeld hebben gevormd, zou toegeven aan hun denkwijze dan niet juist fout zijn en de essentie van multi-cultureel bezoedelen? Moeten we niet de anti-piet informeren en streven naar respect voor elkaars identiteit?

  5. Mama2 zegt:

    Prachtig stuk. Ik kan er met mn kop niet bij als er na het lezen van het stuk nog steeds mensen zijn waarbij het kwartje niet valt…. al zegt dat puur iets over de doelgroep inderdaad.

  6. Woodstock zegt:

    MAFKEES, VUILE RACIST !!!!!

  7. Galvatron zegt:

    Wil ze nou links- of rechtsom?
    Ik snap het niet meer.

    Ze zegt:
    A). zwarte piet is een held
    B). zwarte piet toch een afstammeling van een donker persoon.

    Als zwarte piet een held is dan zou ik juist trots zijn als donker persoon.
    In Amerika klagen ze dat ze niet genoeg “zwarte” helden hebben.
    Als je dan toch over B praat dan hebben wij zo’n held?
    Wie houd er niet van helden???

    Ze pleit voor verandering maar geeft niet aan hoe?
    Vond de tekst overigs goed geschreven alleen jammer dat er geen oplossing erbij staat.

    • Sharky zegt:

      Zoals in het artikel is geschreven; Piet wordt als mythe gezien. Fictief dus. Daarnaast; degene die met Piet zijn opgegroeid, zien Piet niet direct als nazaat van de zwarte medelander alhoewel, bijv. het witte klasgenootje vast wel hun zwarte klasgenootje zwarte piet hebben genoemd in de jonge kinderjaren puur vanwege uiterlijke kenmerken en niet qua gedrag. Juist vanwege het gedrag van de Zwarte Piet wordt deze niet per direct geassocieerd met de zwarte medemens want de zwarte piet is een vrolijke, plezier en zoetgoed brengend ventje. De gemiddelde zwarte medelander doet dat niet.

      Om dan trots te zijn op hoe piet eruit ziet en er dan mee geassocieerd te worden is niet fijn. Feit blijft dat de look van de zwarte piet niet bepaald een vrije zwarte portretteert maar een knecht van de witte Sint.

  8. annelies zegt:

    Als een onderdeel van een kinderfeest andere pijn doet en het op te lossen is door “andere kleurtjes” te gebruiken, dan vind ik dat prima. Het is het sentiment van onze generatie en die generaties daar voor. Onze kinderen/ kleinkinderen en de kinderen die hier na geboren worden wetendan niet beter, en dat zijn kindjes met allerlei kleurtjes!

    • isgoed zegt:

      Het gaat dieper dan dat. De vraag is: is de verontwaardiging van de anti-piet terecht. Ik vind van niet. Het lijkt mij dan ook niet verstandig als elke keer als iemand ergens aanstoot aan neemt, dan maar gelijk aan te nemen dat diegene gelijk heeft een jezelf te verontschuldigen. Het is dan juist taak om de ander te informeren. Dat jij geen waarde hecht aan een traditie, dat mag natuurlijk…., maar dat betekent niet dat je dan namens jouw gehele generatie bepaalt dat hun sentiment geen waarde heeft.

      Daarbij komt dat kinderen wel degelijk beter weten. Als kind vond ik gekleurde pieten al onzin: Blauwe mensen bestaan niet, zwarte wel!

    • Corine zegt:

      Helemaal mee eens 🙂 🙂

  9. Lana zegt:

    Belachelijk gewoon. Zwarte piet is zwart en moet zwart blijven. Jullie hebben het al verziekt voor genoeg kids die door de gekleurde pieten niet meer in sinterklaas geloofde.

    Ik kots echt op dat groepje die het voor ons Nederlanders verzieken. Als mijn kind zou vragen waarom er gekleurde pieten zijn. Dan zeg ik ze heel eerlijk dat er een stel mensen zijn die een ander het licht niet gunnen. Aandacht tekort komen en dat op deze manier te zoeken door een kinderfeest te verpesten.

    Je kunt dus met een dom Lul verhaal komen. Mijn standpunt staat vast. En of ik het aangenamer ga maken voor zwarte mensen. Echt niet dus. Heb een hekel aan ze gekregen die tegen zwarte piet zijn en dat zal ik ook laten blijken

    • Mary zegt:

      Fijn dat jij door jouw gedrag jouw kinderen net zo onverdraagzaam en kleindenkend zal maken als jij zelf blijkbaar bent. Het feit al dat jij het hebt over “ons Nederlanders” (lees: Blanke Nederlanders) zegt mij genoeg. Jij schrijft dat over mensen die de ander het licht niet gunnen, het komt op mij over dat jij anderen ook niet zoveel gunt. Ik vind het typisch dat mensen zoals jij schermen met het belang van de kinderen, het zou in het belang van jouw kinderen zijn om ze op te voeden tot tolerante en tevreden mensen, die begrip hebben voor het standpunt van een minderheid.

      • isgoed zegt:

        @Mary: Misschien had de schrijv(st)er van dit stuk eerst eens aan de gevoelens van de Nederlander moeten denken voordat hij/zij dit stuk schreef. Schrijver (en jij) hebben wel oog voor de gevoelens van de zwarte/minderheid, maar gaan als een olifant in een porseleinkast over de gevoelens van de Nederlander. De anti-piet schoffeert de Nederlander namelijk nogal behoorlijk en dat gebeurt op 2 manieren: 1) De Nederlander wordt valselijk beschuldigd van Racisme. 2) Een typisch traditioneel feest dat iconisch is voor de Nederlandse identiteit wordt bedreigd in haar voortbestaan. Het is wel makkelijk om te zeggen dat zwarte piet moet veranderen, maar ontziel je daarmee niet de traditie en is het voeren van de discussie niet al een gevaar voor het voortbestaan van de traditie?
        U en Anti-pieten zou het sieren als U het sentiment bij de Nederlanders erkent en u realiseert dat u mensen ageert en dus ook niet vreemd moet opkijken als er typische reacties als deze komen. Ik vind het heel terecht dat Lana hier heel boos om wordt en zij uit dit dan ook met wat emotie (waar de nuance idd ontbreekt). Maar het is essentieel dat u zich realiseert dat niet zwarte piet of racisme dit veroorzaakt. De reactie moet ook niet racistisch of intolerant worden opgevat. De reactie is juist typisch voor het probleem (en onmacht van de Nederlander). Het is de reactie op een valse beschuldiging. Veel anti-pieten zien in deze boosheid een bevestiging van een racistische samenleving, maar in werkelijkheid is dit een reactie. De anti-piet is juist degene die polarisatie veroorzaakt en racisme aanwakkert. Ook u legt de ander woorden in de mond (ons Blanke Nederlanders) en zet U iedereen die het niet met u eens is weg als racisten. Het probleem is niet dat mensen elkaar niets gunnen, het probleem is dat anti-pieten geen moeite doen om een andere cultuur te begrijpen. Politiek correct Nederland gaat ook veel te gemakkelijk mee in de schaamtecultuur (het voelt voor mij vooral als zelfingenomenheid om aan te geven hoe geweldig ze zichzelf wel niet vinden), maar ze gaan wel heel gemakkelijk voorbij aan het feit dat ze misschien het enige waar Nederlanders zelf als Nederlander trots op zijn keihard kapot maken. Ik vind het dan ook niet vreemd als heel Nederland erg boos wordt als je geheel onschuldig pro-piet bent en vervolgens overal aangevallen wordt en berichten zoals die van Mary over je heen krijgt. Dus ik ik zou Mary en de scrhijv(st)er van het originele artikel willen vragen om nog eens goed na te denken waar ze nou mee bezig zijn.

        Daarbij: begrip voor het standpunt van een minderheid is enkel van toepassing als dat standpunt ook klopt. Ik zie het standpunt van de Meerderheid op dit moment als het kloppende standpunt. Je kan tolerant zijn naar een overtuiging, maar een beschuldiging is waar of niet waar. De beschuldiging dat zwarte piet racistisch is, is niet waar. Ook al was de mentaliteit en omgang tussen blank en zwart door de jaren anders, er heeft nooit een intentie van belediging of discriminatie gezeten in zwarte piet. Zwarte piet is altijd een positief (hoogstens streng maar rechtvaardig) karakter geweest en de band tussen kindervriend zwarte piet en goedheiligman sinterklaas is ook altijd wederzijds geweest. Voor mij geen smet op zwarte piet waarom deze historisch niet door de beugel kan.

  10. Josien zegt:

    Helemaal mee eens! Het aanpassen van zwarte piet staat niet tegenover onze waarden, ormen en tradities, het is er jusit een uiting van!

  11. Anne Kretzer zegt:

    Ik ben een getint mens en dol op Zwarte Piet. Omdat dit karakter juist voor mij als kind veel betekend heeft als steun tegen racisme. In het streng-christelijk dorp waar ik getogen ben, viel ik blijkbaar vanwege mijn kleurtje buiten de boot. Dit resulteerde in gepest en in elkaar gemept worden, buiten gesloten worden, puur op basis van kleur. Jarenlang was mijn liefste wens dat mijn ouders zouden verhuizen (de gruwel, ze wonen er nog steeds :-). En dan naderde Sinterklaas. Hoewel ik al van mijn 5e niet meer geloofde in Sinterklaas (het bleek de badmeester te zijn die zich in ons huis verkleedde, kwam ik achter toen ik de man in zijn onderbroek zag staan, zich wurmend in het Sintkostuum), wilde ik ‘mijn Zwarte Piet bestaat!’ niet loslaten. Want één keer per jaar werd ons witte dorpje verblijd met tientallen slimme, stoere Zwarte Pieten, met bergen snoep en mooie motors onder hun kont, die voor niemand bang waren. En niemand van de plaagjeugd die het lef had om die Zwarte Pieten uit te schelden, in elkaar te slaan. Integendeel, ze kregen Respect. En ik ervoer ze als steun, als welkome kleuruitbreiding in mijn wit dorpje. Als het aan mij had gelegen, waren ze het hele jaar aanwezig: konden ze mooi mij beschermen tegen het huichelachtig agressief tuig dat ‘naastenliefde’ zo hoog in het Christelijk vaandel had staan…
    Voor mij zal Zwarte Piet dus altijd een held blijven, een symbool tégen racisme, wat Quinsy, Sunny en Asha ook moge beweren. Neemt niet weg dat dit verhaal mijn waarheid is en inmiddels ben ik er achter gekomen dat er meerdere waarheden zijn. Het is lastig hoe die zich ten opzichte van elkaar moeten verhouden, laat staan dat we met elkaar even een oplossing uit de zak van Sinterkl…eh Zwarte Piet toveren die ons allemaal past. Misschien moeten we gewoon accepteren dat er verschillende meningen, ervaringen en visies bestaan en dat we het uiteindelijk hebben over een fantasiefiguur die verbonden is aan een Kinderfeest? Van mij mogen er Rode Pieten komen, en Blauwe, Groene, Gele. Maar ik hoop vanuit mijn kinderhart dat Zwarte Piet ook welkom blijft, want er zullen anno 2016 nog steeds kindjes zijn, die -net als ik toen- juist reikhalzend uitkijken naar de komst van die stoere dappere zwarte kindervriend en daaruit juist support halen. Da’s de andere kant van de pepernoot…

  12. fredgonn zegt:

    Uitstekend beargumenteerde reacties vanuit het ‘pro zwarte pieten kamp’, vooral van @isgoed en Anne Kretzer. Complimenten!
    Zelf behoor ik tot de zogenaamde ‘halsstarrigen’ die vinden dat zwarte piet moet blijven zoals die is/was, dus zwart. Echter kunnen wij discussiëren tot we een ons wegen, de media hebben de macht en een – inderdaad kleine – minderheid heeft daar slim gebruik van gemaakt. Die roetveegpieten vind ik persoonlijk helemaal niets, zien er niet uit. Maar los daarvan: al jaren stoken de media het vuurtje van de zwartepieten discussie weer op, met succes. De achterliggende strategie is duidelijk: Zwarte Piet moet en zal veranderen (vinden RTL, NPO, Pauw enz.), al zou 90% van de bevolking voor behoud van deze figuur zijn. (Zit ik niet eens ver van af geloof ik). Vandaar ook dat meer overdachte ‘pro piet’ reacties zoals van @isgoed niet aan bod komen in een programma als Pauw, waarvan de presentator overduidelijk partij is in de discussie. Sterker nog, hij rakelt het vuurtje steeds weer op en nodigt alleen zwarte piet criticasters uit, en als er een ‘pro pieter’ wordt uitgenodigd (zoals Halbe Zijlstra) wordt deze vrolijk uitgelachen. Als reactie daarop ontploffen de sociale media zowat, maar het haalt weinig uit. De media (vooral televisie) hebben een niet te onderschatten invloed, en dat vind ik nog het meest kwalijke van de zaak, van ‘bovenaf’ wordt die verandering opgelegd/doorgezet. Serieus heel ernstig. Hoe dan ook vind ik dat iedereen het feest moet blijven vieren zoals hij/zij wil.

  13. Erika zegt:

    Ja, voor tradities moet alles wijken. Dus vooral ook stierenvechten niet afschaffen. En welk volk was het ook weer dat elk jaar een heleboel walvissen afslacht? Jammer trouwens dat er geen gladiatoren meer bestaan. Hoofddoekjes en boerka’s zijn trouwens ook grotendeels traditie, die hebben niet per se met de islam te maken.

  14. Lilith zegt:

    Ik vind het belangrijk dat we Piet aanpassen. Er zijn mensen die er moeite mee hebben, teveel mensen, dus er moet worden aangepast.
    Maar hóe we hem aanpassen, daar heb ik ook een idee over. Want verdwijnen of een andere kleur, zit er naar mijn gevoel gewoon niet in.
    Voor mij staat Piet op zó’n groot voetstuk, dat is bijna niet te geloven en iedereen die ik ken, heeft precies hetzelfde. Zodra je hem ziet, beginnen je ogen te glimmen en stamel je; Piet! Piet!” en wil je een handje pepernoten. Ik ben afgelopen jaren zelf Piet geweest en ik vond het absoluut magisch. Ik ben cosplayer, heb hier en daar al wat kostuums aangehad, maar dit….dit was gewoon ongelofelijk. Niet vergelijkbaar met Ariel, ridders of watdanook. Piet is een veel grotere held.
    Gevoed door de discussie en de angst om mijn favoriete feest kwijt te raken, ben ik daarom nu (23 juli) nog steeds in de weer met deze discussie. Ik vind het ontzettend vervelend als mensen extreme uitspraken doen, of ze nou vóór of tégen Piet zijn, omdat die de toekomst van Piet nog onzekerder maken.
    Ik zie in (zag ik altijd al) dat ouderwetse tekeningen van Zwarte Piet, racistisch zijn. Niet allemaal..maar er zijn van die buttons met Pietjes met dikke lippen…van die kleurplaten waarin hij meer op een clowntje lijkt..etcetera.
    Voor mijn part mogen die NU uit de winkel en ook niet meer terug. Die vervang je maar door stoere en heldhaftige Pieten, met een normale rode mond en een normale neus.
    Piet z’n sporadische clowns-streken…niet meer doen.
    Acrobatiek is één ding…geintjes uithalen mag ook. Maar Piet is niet dom of clownesk.
    Piet z’n sporadische onderdanigheid…ook niet meer doen. Sinterklaas is een man om eerbied voor te hebben, hij is oud, daar ben je beleefd tegen, maar je bent ook collega’s.
    Sinterklaas, op zijn beurt, moet eventuele flauwe grapjes over Piet voor zich houden.
    Voor de rest zie ik tál van mogelijkheden om Piet te pimpen. Niemand die vóór Piet is, zal daar enige probleem mee hebben. Geef hem een mooi zwart paard, met een rood fluwelen hoofdstel met gouden biesjes.
    Geef de Pieten een extra ritueel..een soort..belangrijke situatie waarin alléén Piet hetgene kan verrichten wat gedaan moet worden.
    Als dit de discussie zou oplossen, of het vermengen van de groep met roetveegpietjes zou ik gelijk instemmen. Ik sta heus niet aan de extreme pro-pieten-kant.
    Het enige nadeel is alleen dat dít is tot hoever ik ga. En niet verder.

  15. Ril Ler zegt:

    Waarom moet altijd alles doorgeregeld worden in ons land? We moeten respect hebben voor diversiteit, maar er mag geen diversiteit bestaan rondom het wel of niet vasthouden van Zwarte Piet. Ik zeg gewoon ieder z’n eigen feestje. Desnoods regelen, dat er voor beide smaken een desbetreffend feest wordt geörganiseerd. Ik bedoel het begrip “hulpsint” is ook een latere aanpassing die werd uitgevonden door een verhoogd welvaartsniveau, waardoor mensen de Sint met pieten zelf thuis konden uitnodigen en het absurde schouwspel van meerdere sinten in de auto per straat een feit werd (waar voorheen er echt maar 1 sint mocht bestaan). Desnoods dan maar twee uurtjes rijden voor de roetvegenpiet richting Randstad of twee uur rijden voor de ouderwetse Piet van de Randstad richting de provincie. Zo groot is Nederland nu ook weer niet. Of creëer ik nu een fileprobleem?

Laat een reactie achter op Corine Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s